fff

Tuesday, May 5, 2015

PemBaka Raja Ara

بسم الله الرحمن الرحيم


SEKAPUR SIREH

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada semua yang melayari blog saya,di harap anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya.Tujuan utama saya membuat blogs ini adalah  sebagai diari saya sepanjang menceburi penternakan ayam serama sambil berkongsi pengalaman dengan pencinta ayam serama yang lain.
     Minat memelihara ayam serama ini bermula daripada sejak kecil lagi.Boleh dikatakan periksa spm pun tak lulus gara-gara main ayam serama.”time” cikgu mengajar pun nampak ayam serama jea sbb tu laa pokok di rumah pun daa jadi begini-->



ni mase remaja,belum ada prangai lagi

tapi,bile dah masuk muda ,tarik dah sikit....pokok ni tarik takpo doh,


....kalu nak pikir balik,klakar jugok...tapi nak buat macam maner,dah minat sangat kat hobi ayam serama ni....
   Pengalaman memelihara saya ni banyak mendewasakan saya.Antaranya ,macam maner nak cari duit untuk beli baka ayam serama yang terbaik,al maklum la,mengaji pun tok tinggi maner,pastu bile dah dapat beli ayam,,pelihara sbulan dua,ok la...sampai maser kene penyakit,pas tu mati....tension jugok raso....pastu beli pulok,,,,keno tipu plok,,baka tak menjadi,ayam keno curi,banyok sangat la...ape pun saya redho apa yang berlaku...tetapi oghe putih cakap”life must go on n dont give up”.kalu nak di kira,modal tu abis jugok la dalam belasan ribu.....kalu ikutkan banyak lagi nak bagi tau pengalaman suka dan duka sepanjang menceburkan diri dalam hobi ayam serama ni...
   Di kesempatan ini ,saya memohan maaf sekiranya ada kesilapan ,khilaf dan mengguris hati mana –maner pihak,dannnnn trima kasih saya yang tidak terhingga kepada my blogs designer  SHERA,MIRA,NAIM,HAMDAN,ADI,KAK NI  , trima kasih juga saya kepada semua KELAB PEMINAT AYAM SERAMA TUMPAT  kerana memberi sokongan dan semangat kepada saya dan terima kasih tak terhingga kepada semua pencinta AYAM SERAMA walaupun di maner jua anda berada...
     KALU ADO SUMO DI LADE,
    BULEH KITO MENUPE MANDI,
    KALU ADO OMOR YEA PANJEA
    BULEH SAYO JUAL  AYEA LAGI...hahahahahaha!!!!!!!!!!!!!
  Sekian, wassalam ..

Sunday, November 24, 2013

PemBaka Raja Ara 2015


ayam ni dberi nama semut merah oleh paknan....skrng berada kat reban ambo sbg antara pembaka reban....


video
 video semut merah

  video
remaja betina...sold out
 maggi ketam dulu bersama team tumpat n thailand
 maggi xbrapa napok,,,tutup dga ude n ketam...rezeki

 pekena stim siakap di tumpat bersama grouup serama tumpat

 selfie dgn biri2 dulu

 alhamdulillah....semakin hari semakin bertambah penghuni kandang....projek tahun 2016







Salam pencinta blog ashraffserama...lama rasanya ambo xupdate blog.......batasan masa dan waktu yg sibuk loni....huhu.....untuk pengetahuan semua,,ambo masih lagi aktif dalam serama,tapi tidak seaktif dulu la....sb kepuasan berserama rasa nya sudah sampai ketahap yg di inginkan...........skrng ni bela sekadar hobi....,jarang2 sekali keluar bon...oghe klate kato wak segar angin.......Di kesempatan ni juga...loni ambo sibuk siapkan reban ternakan biri-biri...Alhamdulillah kandang sudah siap sempurna,dan biri-biri pun sudah di bawa masuk...Kepada mana -mana yg rasa berhajat nak caghi biri-biri untuk akikah,nazar,atau pun majlis2 keraian,,boleh la call/wassup ambo di 014-5059187......sekian wassalam.............

alhamdulillah...dah siap kandang
 askar2 pertahanan awam....sapa ko aghi ni ambo lari smace dga puok2 ni....bekeng bedooh.....dga budok2 nakuk pulok...haha..penghulu reban
alhamdulillah....biri-biri dah semakin ramai....
 ayahanda tercinta....yg banyak support dr awal hingga akhir....moga ayahanda d berikan kesihatan yg baik...amin
biri-biri di beri makan dengan secukupnya...habis rumput,,bagi dedak pulok.....pasni kita bagi kfc plok...supaya membesar dgn baik

video
 cheetah junior...dalam asuhan otai paknan
pelapis reban.....harap berjasa
 betina remaja-sold thailan
 kubing ara...-sold out-
 remaja betina...sold out
 pelapis reban..moga kuar anak2 molek...
 pelapis reban.....harap berjasa
 anak a-sold out-

video
 remaja ara...baru nk up...tunggu mai prangai

 anak a...alhamdulillah,,,aye lagu ni takut bena la....mudoh benar nok lari...apo pun terima seadanya...

video
sedikit video...huhu....
 alhamdulillah...rezeki anak reban...-sold out-
anak a-sold out-
 berbuka puasa di horizon garden bersama otai2 serama


ni pic zamea mudo2....gambar atas tu zame tuo2...huhu
 kuat ter pak hairul wassup....
 selfie kat horizon garden
 hilang kepenatan seharian....raliks jgok dok tngk ikan kup
 otai paknan bhgian ikan bakar...kita bahagian makan...huhu
 berbuka puasa di rumah abe mie tumpat dgn geng2 tumpat....sudi-sudikan...
 pembaka utama reban,ara mas nama di beri

 soel garden punya pukulan...................
 test madu kelulut.....best jugak....
alhamdulillah...jambu batu nampak keberhasilan dia....

Di kesempatan ini ,,sy menyusun sepuluh jari memohon kemaafan kepada semua yg sentiasa melayari blog sy ini,,,,,,salam ramadhan al mubarak....


 bersama team thailand bangkok.....happy bersama mereka.........serama oh serama,,,dunia tanpa sepadan....

 makan2 dgn group tumpat
 abe mat abang long kawasan melawat reban....


 sold out

video
anak a johan bon kecik kb n bon pineng...sold thai....alhamdulillah

 induk yg banyak berjasa...
 remaja in progress
 mak dia gambar yg kat bawah....ayam slow
 induk tengah mengeram...alhamdulillah
anak a bawah asuhan otai n sifu paknan...

video

Salam ,,lama dahxupdate blog.,,,,alhamdulillah,,,,pembaka reban,,,,,,asal ayam ni sy beli drpd kay sri lempeng masa d bon kask,,,,5/2/2015 buat main ktegori tanpa lawi dpt no 3..........pembaka ni d beri nama ara mas,,,sb bulu dulu kemas n berkilat....insha allah tunggu tngk anak-anaknya...di masukkan dgn induk2 reban baka raja ara.....

video
alhamdulillah,,,hasil anak reban ,ayam ni akan menjadi pembaka utama reban kat rmh,,,,,,,,,,,,insha allah ,..

2 gandingan pembaka....insha allah..................amin

video
induk ni di ber nama sri mas.......alhamdulillah,,,ank first dpt 4 ekor , sekor jer yg hidup...tunggu batch breeding kali ke dua pula...